Sporten?!!

Sporten? Ach, ik probeerde weleens iets.

Als tiener zat ik op schaatsen. Dan had ik op zaterdagavond of zondagochtend vroeg wel eens een wedstrijd, terwijl ik ook net de leeftijd van het uitgaan kreeg. Dat schaatsen duurde dus niet lang.

Later ging ik tennissen met vriendinnen. Ik kon niet wachten tot we klaar waren met het uur, want daarna zaten we altijd zo gezellig.

Mijn doorzettingsvermogen was nooit zo sterk aanwezig, ik zat net zo lief op de bank een goed boek te lezen. En van nature ben ik vrij slank, dus ik dacht dat ik niet per se hoefde te sporten.

Totdat ik een aantal jaar geleden rugklachten kreeg en bij de fysio belandde. Hij zag het snel: ‘slappe spieren, sporten jij!’

Daar ging ik zuchtend met mijn lijstje oefeningen de sportschool in, in een te groot t-shirt en een legging die ik nog vond achter in mijn kast. De eerste keren vond ik er echt niets aan. Die dagen liep ik met vreselijke spierpijn te waggelen op mijn hakjes over Schiphol. Maar na 2 weken werden mijn rugklachten al een stuk minder en begon ik er zelfs lol in te krijgen. Een knappe sportoutfit gekocht en daar ging ik 2x per week!

Nu ben ik een aantal jaar verder en ik sport nog steeds. Ik wissel de sportschool af met yoga, wandelen en fietsen.

Voorheen voelde ik me vaker lusteloos en daardoor at ik veel ongezonde tussendoortjes. Door het sporten is mijn energieniveau flink gestegen en ben ik vanzelf ook gezonder gaan eten. Wat mij ook motiveert is dat je door het bewegen ook je hartspier traint. Dit houdt je hart fit en sterk en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Mijn lichaam is een stuk sterker geworden. En niet alleen mijn spieren, maar ook mentaal voel ik mij krachtiger.

En natuurlijk heb ik ook weleens een baaldag of ben ik moe. Dan pak ik soms toch mijn boek ipv mijn sportkleding en dan ga ik later op de dag een stuk wandelen. Ook heb ik een app op mijn mobiel om op zo’n baaldag de dag toch af te sluiten met buikspieroefeningen. Maar dan heeft zelfs de spier in mijn vinger een baaldag en dus krijg ik de app niet geopend...

Afgelopen maand ben ik 3x een weekend weg geweest, heel luxe, was ook uitzonderlijk.

Veel gezelligheid met lekker eten, wijntjes en laat naar bed. Deze maand heb ik niet gesport. Af en toe yoga oefeningen tussendoor, maar dat was het ook. Omdat ik wist dat ik het sporten na deze maand weer zou oppakken voelde ik mij er ook niet schuldig om. Vanmorgen weer naar de sportschool geweest en dan merk ik echt wel dat mijn conditie van die ene maand niet sporten achteruit is gegaan, maar ik weet ook dat ik weer snel in het ritme zal zitten.

En dat is wat ik belangrijk vind: leg de lat niet te hoog, wees realistisch: je hoeft niet 3x per week te sporten als je al weet dat dat stress oplevert en je het toch niet volhoudt. En beoefen een sport die bij je past, waar je lol in hebt. Hou je echt niet van sporten, zorg dan dat je wat vaker de fiets pakt of lopend ergens naartoe gaat.

Weet dat voldoende bewegen echt goed is voor je lijf en geest. Tijdens het sporten komt het stofje endorfine vrij, wat je een goed gevoel geeft en wat stress doet verminderen. Eet daarbij bewust en neem ook je ontspanning tussendoor. Ik merk zelfs dat mijn doorzettingsvermogen is gegroeid, niet alleen in het sporten, maar in veel dingen die ik doe.

Je zult zien dat dit positief doorwerkt in het alledaagse leven.

Veel succes!

X Manon.

Recente berichten
Archief
Volg mij:
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square